Un tresor cultural amagat: les microeditorials de les Illes Balears
Sorgides aquests darrers sis anys, miren de consolidar-se mentre
omplen els catàlegs de texts molt interessants i atractius
Sant Jordi a Palma, un dels moments en què les editorials menudes poden arribar als lectors
Un dels fenòmens més interessants
del panorama literari actual als Països Catalans ha estat l’eclosió de
petites editorials. Algunes havien començat abans, però ha estat
sobretot a partir de la segona dècada del nou segle quan aquesta
tendència s’ha confirmat i ha dut l’esclat i la consolidació
d’editorials com Raig Verd, Periscopi, Sembra Llibres i Adesiara, entre
moltes altres. Les Illes Balears no n’han estat pas exemptes, tot i que
potser ha trigat una mica més a arribar-hi. Després de la caiguda de
l’editorial Moll, es va reconstruir el Gremi d’Editors amb dues
editorials capdavanteres i consolidades: el Gall (i el seu nou segell
Quid Pro Quo) i Lleonard Muntaner. I al costat de Documenta Balear,
Ensiola i editorials històriques, hi ha noves propostes que val la pena
de conèixer. Sobretot perquè moltes vegades editen petites joies,
ocultades per tiratges molt petits, distribucions molt complicades fora
del territori insular i escassos recursos per a la comercialització en
línia. Com veurem, hi ha una excepció a aquesta tònica. Ja ho sabeu:
sense excepcions la regla no seria vàlida.
El 2016 Joan Buades va publicar Crui, els portadors de la torxa,
a les Edicions Aïllades d’Eivissa, editorial de què és assessor,
després d’haver cercat editor en més indrets. Quan el jurat del premi
Joan Crexells va guardonar-la com a millor novel·la de l’any, es va
desfermar un important escàndol literari –que no ha acabat fins enguany–
que va servir perquè molta gent sabés que aquesta editorial eivissenca
existia. El cas és que Ramon Mayol, el fundador de l’empresa, edita molt
més en castellà que no en català i és promotor de moltes iniciatives
culturals audiovisuals i musicals, de manera que els llibres en català
són només una petita part de la seva activitat cultural.
Aquesta és una característica de les petites editorials illenques
noves: la major part dels impulsors no s’hi dediquen exclusivament, sinó
que combinen l’edició amb feines més o manco vinculades al món de la
cultura. Balàfia Postals, per exemple, és una clàssica editorial de
postals –cal recordar que Triangle Postals és l’empresa més veterana
d’aquest sector situada a mig camí entre Menorca i Barcelona i també
publica alguns títols– que recentment ha fet el pas cap a l’edició.
Enguany han publicat la imprescindible Història d’Eivissa i Formentera,
de Benjamí Costa, Antoni Ferrer i Felip Cirer, tres dels historiadors
més reconeguts de les Pitiüses. Ha tingut molt bon acolliment i ha
obtingut ajuts dels consells insulars i de força ajuntaments.
A Menorca el panorama literari és bastant migrat. Només l’editorial
Arrela hi publica regularment, tot i que per exemple encara no té pàgina
web activa. Malgrat això, és prou activa a les xarxes socials i malda
per tenir nombroses col·leccions obertes de tots els gèneres. Armand
Escandell, amb Dionís, n’és el darrer autor publicat, tot i que han fet propostes tan interessants com I si passa què ens passa?,
una reflexió sobre com afectaria les Illes Balears la independència de
Catalunya, amb una mirada pluridisciplinària i de múltiples autors. Al
seu catàleg, també hi ha traduccions d’Alda Merini i alguns llibres
infantils. L’editorial ja ha muntat parada al Sant Jordi a Barcelona i
també molt sovint tenen parada a diversos indrets de Menorca.
Saïm Edicions és possiblement la proposta més novella, en aquest cas
des de Mallorca, però amb un peu a Barcelona. De moment, compta amb tres
títols, molt bellament editats. El primer que van posar en circulació
era el poema La colcada, de Pere d’Alcàntara Penya. Aquesta
obra es recita cada 31 de desembre, durant la Festa de l’Estendard, a
Palma, la festa civil més antiga d’Europa. El poema recorda els temps de
l’avior en què es feien solemnes festes per recordar l’entrada del rei
en Jaume a la ciutat el darrer dia de l’any 1229, quan va conquerir
Madina Mayurqa. També han publicat El secret del drac de na Coca, de Laia Catalina Vera, i El pi de Formentor, de Costa i Llobera.
La llibreria manacorina Món de Llibres també ha començat a publicar
fa poc, sobretot títols vinculats als premis Ciutat de Manacor. Un dels
realment sorprenents que tenen al catàleg és el Corpus de fraseologia de les Illes Balears, de Bàrbara Sagrera. Expressions com ara Qui vol peix que se banyi es cul, Ja tenim la seu plena d’ous o Eren set que l’aguantaven i encara pixava tort,
són mostres d’un corpus riquíssim que delectarà qualsevol afeccionat a
la llengua. Una altra joia d’aquestes ocultes que tenen les
microeditorials illenques.
Per una altra banda, Illa Edicions va néixer el 2015 amb el propòsit
de repensar tant la política com la societat i la història de Mallorca,
principalment. Pot semblar que els llibres de temàtica local que
publiquen aquestes editorials i també les més consolidades i amb
trajectòries més llargues tenen interès sobretot per al públic de les
Illes; però quan es comprova quins llibres funcionen, per exemple, a la
Setmana del Llibre en Català es veu que hi ha un interès molt notable
per temes tan concrets com els xuetes o la cuina illenca, per exemple.
Per tant, seria bo que totes aquestes editorials petites normalitzessin
la presència a Catalunya i el País Valencià, el seu mercat natural, per
molt que es pensi en clau local a l’hora de decidir els temes. Un dels
llibres més interessants que ha publicat aquesta editorial és Un país anomenat nosaltres,
d’Antoni Lluís Trobat, que aplega una bona part dels articles que ha
publicat a l’Ara Balears i que mostra una nova manera possible de pensar
el país.
El cas de l’editorial Di 7 és una mica diferent. Als anys noranta va
ser una de les editorials mare de referència a Mallorca i les seves
col·leccions de narrativa arribaven a fer la competència fins i tot a
l’Editorial Moll, aleshores totpoderosa. Però després va venir una època
important de letargia i ara fa uns quants anys que ha reprès
l’activitat editorial tant en català com en castellà. Di 7 és sobretot
un projecte comunicatiu global, en què l’editorial és tan sols una
branca i no pas la més important de l’empresa. D’ençà del 2016 tornen a
ser actius com a editors i han publicat, entre més obres, la biografia
de Tomeu Penya, un llibre que hauria de ser molt exportable atès el gran
nombre de fans que té l’artista fora de Mallorca.
Ifeelbooks també és una de les petites editorials illenques. Publica
en català i castellà i se’n destaca sobretot la recuperació que ha fet
de l’obra negra de l’escriptor Antoni Serra i també d’algun dels títols
de Maria Antònia Oliver. A Catalunya els distribueix Nus de Llibres i
haurien d’aprofitar-se del boom de la novel·la negra catalana per fer-se un forat en tots els festivals i en el circuit alternatiu d’aquest gènere. Adia Edicions, dirigida per Pau Vadell (dret), és l’editorial més consolidada.
Sens dubte, la microeditorial més interessant i consolidada de totes
les sorgides a les Illes aquests darrers anys és Adia Edicions. Dirigida
pel poeta Pau Vadell, Adia ja té sis anys de trajectòria, ha fet bones
aliances al Principat –fa coedicions amb Cafè Central i sol compartir
paradeta a la Setmana del Llibre en Català amb l’Altra Editorial, Labreu
i Males Herbes, per exemple. Vadell havia fet nombroses aventures abans
de començar la pròpia editorial i per això sap que la distribució és
essencial. Té 16 punts de venda a les Illes, 41 al Principat i 12 al
País Valencià, a més d’admetre vendes directes per la web. Tenen quasi
cinquanta títols de poesia, dues col·leccions de llibres de narrativa i
entre els projectes d’enguany es destaquen llibres com Tenc set de tu i bec ginebra, que aplega els primers tres llibres de poemes de Damià Huguet, i la recuperació de l’obra d’Antònia Vicens, amb títols com La Santa.
De totes les petites editorials illenques és la que té més perspectiva
de futur, amb un projecte clar i consolidat i amb un editor que ho fa
pràcticament tot, perquè l’editorial i la seva carrera com a escriptor
són una part essencial de la seva feina, a banda la col·laboració que
manté amb la casa Blai Bonet i amb la Fundació Mallorca Literària.
Les preguntes que cal fer-se són: fins a quin punt poden ser viables
aquests projectes? Quantes de les editorials sobreviuran d’ací a cinc
anys? Quins objectius s’han de proposar? Lògicament és impossible de
trobar respostes a la primera i a la segona preguntes, però sí que hi ha
tres fets que haurien de ser cabdals per a la consolidació de tots
aquests projectes: assolir una bona distribució fora del territori
insular; crear o millorar les pàgines web, cercar canals de
comercialització directa per quan no es pugui arribar a la resta del
territori i ser molt actives a les xarxes socials per a promocionar els
seus productes; i entendre que el mercat i l’àmbit d’actuació és la
totalitat dels Països Catalans. Si aquests tres factors s’acompleixen és
molt possible que puguin tenir un bon futur i que es puguin equiparar a
uns altres projectes d’èxit apareguts aquests darrers anys.
Ras i curt Jordi Badia i Pujol OPINIÓ > RAS I CURT Català per a confinats (4): accent obert o tancat? Breu explicació i exercicis per a aprendre quan cal escriure els accents oberts i tancats · Fabra va deixar tres normes simples i clares sobre l'accent de la 'e' i de la 'o' Per: Jordi Badia i Pujol 08.05.2020 21:50 VILAWEB Si a l’article de fa quinze dies vam mirar de simplificar les normes d’accentuació , avui veurem quan hem de fer servir els accents obert i tancat . De primer, aclarim que aquesta dificultat no la tenen pas totes les vocals: n’hi ha tres que duen sempre la mateixa classe d’accent : Report diari sobre el coronavirus Cada dia a les 22.00 podeu rebre al correu el resum dels fets més importants del dia relacionats amb la Covid-19 i informació addicional d'...
OPINIÓ El Granat de Perpinyà (Xavier Deulonder i Camins) Per: Redacció 27.12.2019 06:58 VILAWEB M’agradaria molt que a Barcelona es fes una exposició sobre el Granat de Perpinyà, la pedra semipreciosa amb què s’elaboren joies inscrites en el patrimoni i el coneixement del Rosselló; un bon lloc per exhibir-la podria ser el Saló del Tinell, fet i fet, el Palau Reial Major pot considerar-se l’equivalent barceloní del Palau dels Reis de Mallorques, on, gràcies a la col·laboració del consell departamental dels Pyrénées Orientales i la regió d’Occitanie amb el suport del Gremi artesanal dels oficis d’art i creació de joiers de Catalunya del Nord, de particulars, així com de l’Associació Diocesana de Perpinyà-Elna i els municipis de Calmella, Elna i Tuïr, durant els propers tres anys es podrà admirar la mostra de més de setanta peces de joieria i...
CULTURA LLENGUA Carme Junyent: ‘El bilingüisme mata el català i el multilingüisme el salva’ Entrevista a la lingüista, sobre el seu darrer llibre, 'El futur del català depèn de tu' (la Campana) Carme Junyent, ahir al pati de la Universitat de Barcelona (fotografia: Adiva Koenigsberg). Per: Andreu Barnils i Adiva Koenigsberg (fotografies) 02.09.2020 21:50 VILAWEB El periodisme que l'actualitat necessita Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb. Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb . Carme Junyent (1955), lingüista i fundadora del Grup d’Estudis de Llengües Amenaçades (GELA) acaba de publicar el llibr...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada